Het verhaal van Sofia

"Mijn werk en ik, we worden op waarde geschat."

Sofia werkt al ruim 5 jaar als onderzoeker bij een lectoraat van Hogeschool Leiden. Een belangrijk onderdeel van de organisatie. Met onderzoek houden ze de kwaliteit van het onderwijs hoog en blijft de verbinding met de praktijk bestaan. Dat merkt Sofia ook: “Ik doe onderzoek naar kansengelijkheid binnen de leerecologie van kinderen. En binnen het lectoraat zoeken we steeds naar manieren waarop ons werk door kan vloeien naar de pabo. De studenten zijn immers de toekomstige professionals in de praktijk.

Verbinding met het onderwijs

“Ik werkte voor Naturalis als onderzoeker bij educatie, maar op een gegeven moment werd het logischer dat ik in dienst ging bij de hogeschool. Zo kwam ik bij het lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind terecht, een onderzoeksgroep die inhoudelijk paste en waar ik tussen ervaren onderzoekers direct veel kon leren. Inmiddels werk ik al 5 jaar met heel veel plezier bij Hogeschool Leiden. Niet alleen het onderzoek wat ik doe geeft me veel energie, ook de link die je met het onderwijs hebt vind ik waardevol. Er wordt namelijk verwacht dat onderzoekers ook een rol spelen in het onderwijs van de faculteit waar een lectoraat onder valt. We hebben hiervoor gezocht naar een passende plek, en met veel plezier geef ik nu één dag in de week les bij Educatie en doe ik drie dagen onderzoek. Naast lesgeven is het steeds zoeken naar andere mogelijkheden van verbinding en doorwerking tussen onderzoek en onderwijs. Dit lukt steeds een beetje beter en dat maakt me blij!”

Verbinding met de praktijk

“De kracht van onderzoek bij Hogeschool Leiden zit in de verbinding met de praktijk. Dat zie je terug bij al ons onderzoek. We onderzoeken echte vragen uit het veld, en werken veel samen met de professionals en doelroepen. Zo doe ik onderzoek naar kansengelijkheid bij binnen- en buitenschools leren. De programma’s die ik onderzoek richten zich vooral op kinderen die potentieel minder kans hebben zich ten volle te ontwikkelen. We onderzoeken hoe de verbinding tussen binnen- en buitenschools leren eruitziet, hoe professionals dit op een toegankelijke en inclusieve manier kunnen vormgeven en wat dit voor kinderen oplevert. We werken hiervoor met lokale partners zoals scholen, musea, sociaal werk en bibliotheken. Zo staan we rechtstreeks in contact met de praktijk. En wat we uit ons onderzoek leren, nemen we mee in ons onderwijs.”

Niet alleen het onderzoek wat ik doe geeft me veel energie, ook de link die je met het onderwijs hebt vind ik waardevol.”


Gezien en gehoord

“Het onderzoek is sterk verbonden aan de huidige ontwikkelingen in de maatschappij. In die zin heb ik het gevoel dat mijn werk toegevoegde waarde heeft. Dat voelt ook zo vanuit de hogeschool en de teams waarin ik werk. Je merkt dat je op waarde wordt geschat. Dat vertaalt zich naar zekerheid in je werk en functie. Bovendien is er volop ruimte om in je eigen tempo te groeien. Ik begon als junior onderzoeker en kreeg later de kans een promotieonderzoek te starten. Daarnaast merk je echt dat je gezien wordt. Ik heb twee kleine kinderen en dat bracht flinke veranderingen teweeg in mij en mijn werk-privé balans. Samen kijken we steeds hoe we het best invulling kunnen geven aan mijn werk, zowel in het lesgeven als het onderzoeken. Het lijntje met mijn leidinggevenden is heel kort en daarom is het gemakkelijk hierover in gesprek te blijven.”

Word jij binnenkort mijn nieuwe collega?

Bekijk het overzicht of maak een jobalert aan zodat je altijd op de hoogte bent van actuele vacatures bij Hogeschool Leiden.